Alfred Hitchcock 1899. augusztus 13-án született a Londontól keletre fekvő Leystone-ban. jómódú hívő katolikus család harmadik gyermekeként. Anyja Emma Whelam, apja William Hitchcock. Alfred fiatal korában jól nevelt, csendes gyerek volt, akit nem érdekeltek a sportok, nem hangoskodott a téren a többiekkel, csak kedvenc vonatos könyveit olvasgatta, és a kívülről fújta a menetrendet.


Mikor apja meghalt 1914-ben, Alfred kiiratkozott a szigorú iskolából, és elkezdett dolgozni. Mivel tehetséges rajzoló volt, még a 20. életévét sem töltötte be, amikor már szerkesztőként dolgozott egy amerikai filmtársaság londoni stúdiójában. Az ő feladata volt a némafilmek feliratának rajzolása. S mert nemcsak a rajzolásban volt tehetséges, 1922-ben saját film készítésére adta a fejét. A készülendő alkotás címének a Tizenhármas számot adta címéül, azonban a film sosem készült el, de ez korántsem szegte kedvét, sőt, az igazi kihívás csak ekkor érkezett. Egyik kollégája megbetegedett, ezért "beugrott" helyettesíteni, és ő rendezte meg az Always tell your wife című produkciót. Ez a film nemcsak első rendezésként maradt emlékezetes számára, hanem mert ezen a forgatáson ismerkedett meg a montázsokat készítő Alma Reville-lel, akit később feleségül vett. Házasságuk gyümölcseként 1928-ban született meg Patricia nevű lányuk.

Ezután még néhány évet eltöltött rendező-asszisztensként és vágóként, majd 1925-ben befejezte A gyönyörök kertje című melodrámát, melyet két évvel később A titokzatos lakó című bűnügyi történetet követett, mely sejtetni engedte a későbbi irányvonalat, és persze sikereket. Ennél a filmnél találkozhatunk először a később állandónak számító technikával, melyben a forgatókönyvet számozott részekre darabolták, s minden részt a legapróbb részletekig külön dolgoztak ki a díszlet és a kellékek felsorolásával. A drámai hatást pedig csak fokozta az, hogy egy üvegpadlón filmezték a színész lépéseit.

Hitchcock filmjeiben rendszeresen érezzük kicsit kifordítottnak a világot. Például, hogy a néző sok esetben inkább azonosul a rendőr helyett a bűnözővel, s természetesnek tart abszurd helyzeteket. A rendező is hangsúlyozza a végleteket, melyekben élesen elkülönül a kedves, jó szereplő - akit rendszerint ártatlanul, tévedésből vádolnak -, és a "Rossz", aki természetesen önmagában véve nem az, csak a rajta eluralkodó gonosz erők áldozata. A filmek készítése során nem sok, de annyi szabadság sem jutott a színészeknek, hogy egyes gesztusokba saját ötleteiket vigyék, vagy egy számukra harmonikusabb jelmezben jelenjenek meg. Hitchcock teljes irányítás alatt tartotta színészeit, gyakran még a kosztümjüket, kiegészítőiket is ő maga választotta meg. Amikor Angliában forgatott, jobban szeretett barna színésznőket látni a vásznon, ám Amerikában a szőkéket részesítette előnyben (Grace Kelly, Tippi Hedren), de volt példa az ellenkezőjére is (Ingrid Bergman). Férfiak között pedig olyan nagyságok fordultak meg munkáiban, mint Laurence Olivier, James Stewart, Montgomery Clift és Paul Newman. A hangosfilmek megjelenését a Zsarolás című alkotással ünnepelte, majd rövid válságon esett keresztül, melyben úgy vélte, hogy néhány személyes mozitól eltekintve nem készített maradandót. Az 1932-ben készült A férfi, aki túl sokat tudott című műve azonban nemzetközi figyelmet keltett, amit csak megerősíteni tudot az 1938-as Londoni randevú, ami máig legnagyobb angliai sikerének számít. Az igazi áttörést azonban az 1935-ös 39 lépcsőfok hozta meg számára, mellyel egy kémfilmsorozatot indított el, illetve a témához két esetben is - Szabotőr (1942), Észak-Északnyugat (1959) - visszanyúlt. A 30-as évek végéig Hitchcock 25 filmet rendezett Angliában. Első hollywoodi filmje A Manderley-ház asszonya volt, mely a legjobb filmek kategóriájában Oscar-díjat kapott, de Hitchcock nem, mert nem volt producere az alkotásnak.

Képi megjelenítéseivel mindig meghökkentő hatást ért el, olykor a spanyol szürrealista festőhöz, Salvador Dalihoz fordult segítségül - Elbűvölve (1945) -, vagy erősen szexuális jelentéseket hordozó témákat vitt a vászonra. Ekkor készülnek olyan jelentős sikerű filmjei, mint a Forgószél (1946), az Idegenek a vonaton (1951), az Én vallok (1952) és a Gyilkosság telefonhívásra (1954).
Az 1950-es években már tagadhatatlanul a csúcson volt. Ezt bizonyítja a Hátsó ablak (1954), a Szédülés (1958), az Észak-Északnyugat (1959), a Psycho (1960), és a Madarak (1963), amelyek mára már klasszikus, filmtörténeti művekké nőtték ki magukat.
A Psycho híres zuhanyzójelenetét, amely mindössze 45 másodpercig tart a filmben - egy héten keresztül forgatták, 78 különálló részben vették fel, 70 kameraállással. A jelenet érdekessége az, hogy a kés gyakorlatilag egyetlen egyszer sem érintkezik a testtel, a gyilkosság mégis rendkívül hitelesnek tűnik.

A sok munka nyomot hagyott a rendező egészségén is. A '60-as évek végén már túl volt egy szívrohamon, de mégsem volt hajlandó változtatni életmódján. Ez pedig filmjein mutatkozott meg, mert az addigi pontos határozottságot a bizonytalanság kezdte felváltani. Népszerűségén még ez sem tudott változtatni, mert az angol királynő lovaggá ütötte, 1979. március 7-én pedig egész Hollywood tisztelgett előtte az American Film Institute díj átadásával. 1980. április 18-án halt meg, 81 éves korában.
Pályafutása egyedülálló, szerepe a filmtörténetben kiemelkedő fontosságú.

Filmjei

Hangosfilmek


    * 1976  Családi összeesküvés (Family Plot)
    * 1972  Téboly (Frenzy)
    * 1969  Topáz (Topaz)
    * 1966  Szakadt függöny (Torn Curtain)
    * 1964  Marnie
    * 1963  Madarak (The Birds)
    * 1960  Psycho
    * 1959  Észak-Északnyugat (North by Northwest)
    * 1958  Szédülés (Vertigo)
    * 1956  A tévedés áldozata (The Wrong Man)
    * 1956  Az ember, aki túl sokat tudott (The Man Who Knew Too Much)
    * 1955  Bajok Harryvel (The Trouble with Harry)
    * 1955  Fogjunk tolvajt (To Catch a Thief)
    * 1954  Hátsó ablak (Rear Window)
    * 1954  Gyilkosság telefonhívásra (Dial M for Murder)
    * 1953  Meggyónom (I Confess)
    * 1951  Idegenek a vonaton (Strangers on a Train)
    * 1950  Rémület a színpadon (Stage Fright)
    * 1949  A Baktérítő alatt (Under Capricorn)
    * 1948  A kötél (Rope)
    * 1947  A Paradine-ügy (The Paradine Case)
    * 1946  Forgószél (Notorious)
    * 1945  Elbűvölve (Spellbound)
    * 1944  Jó utat (Bon Voyage) (rövid dokumentumfilm)
    * 1944  Madagaszkári kaland (Aventure malgache) (rövid dokumentumfilm)
    * 1944  Mentőcsónak (Lifeboat)
    * 1943  A gyanú árnyékában (Shadow of a Doubt)
    * 1942  Szabotőr (Saboteur)
    * 1941  Gyanakvó szerelem (Suspicion)
    * 1941  Végre egy jó házasság (Mr. & Mrs. Smith)
    * 1940  Boszorkánykonyha (Foreign Correspondent)
    * 1940  A Manderley-ház asszonya (Rebecca)
    * 1939  Gyilkosság (Murder)
    * 1939  Jamaica fogadó (Jamaica Inn)
    * 1938  Londoni randevú (The Lady Vanishes)
    * 1937  Fiatal és ártatlan (Young and Innocent)
    * 1936  Szabotázs (Sabotage)
    * 1936  Titkos ügynök (Secret Agent)
    * 1935  39 lépcsőfok (The 39 Steps)
    * 1934  Az ember, aki túl sokat tudott (The Man Who Knew Too Much)
    * 1933  Bécsi keringők (Waltzes from Vienna)
    * 1932  Gazdag és különös (Rich and Strange)
    * 1932  A tizenhetes számú ház (Number Seventeen)
    * 1931  A csalás (The Skin game)
    * 1930  Elstree hív (Elstree Calling)
    * 1930  Gyilkosság (Murder!)
    * 1930  Juno és a páva Juno (Juno and the Paycock)
    * 1929  Zsarolás (Blackmail)

Némafilmek

    * 1929  A Man-szigeti ember (The Manxman)
    * 1928  Pezsgő (Champagne)
    * 1928  A farmer felesége (The Farmer's Wife)
    * 1928  Könnyed erkölcsök (Easy Virtue)
    * 1927  A szorító (The Ring)
    * 1927  Lefelé a lejtőn (Downhill)
    * 1927  A titokzatos lakó (The Lodger: A Story of the London Fog)
    * 1926  A hegyi sas (The Mountain Eagle)
    * 1925  A gyönyörök kertje (The Pleasure Garden)
    * 1923  Mindig mondd meg a feleségednek (Always Tell Your Wife)
    * 1922  A tizenhármas szám (Number 13) (befejezetlen)

Kellemes filmnézést és keresgélést minden kedves tagunknak!

A bejegyzés trackback címe:

https://kilencesterv.blog.hu/api/trackback/id/tr763041145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pandeamonium 2012.02.24. 20:05:59

Halihó!

Mi van az oldallal? Ezt írja ki a főlap helyett: "This Account Has Been Suspended"

Üdv!
F

Janii84 2012.02.25. 20:53:05

Sziasztok!
Engem ma ez fogadott:
NOTICE: This domain name expired on 02/24/2012 and is pending renewal or deletion.
Reménykedem,hogy csak átmeneti a dolog.
Üdv!

S8N 2012.02.25. 22:07:32

kedves mitbrille,
nem vitatom, hogy jogod van hátat fordítani a kilencestervnek, történjen bármi okból: fáradtság, elfoglaltság vagy sértődés miatt. te alapítottad, finanszíroztad, amiért hálásak vagyunk.
ugyanakkor az oldalt több százan használták, sokak munkája van benne. ezek az emberek velem együtt biztosan örömmel összeadnák a plan9 működtetéséhez szükséges összeget.
légy szíves, ne húzd ki a szőnyeget egy egész közösség alól.
süti beállítások módosítása